De som passerade centralstationen i Stockholm under vecka 37 kan omöjligtvis missat den massiva reklamkampanj som Oatly genomförde. En marknadsföringskampanj som även sträckte sig till andra städer samt synts på internet. Med subtil kritik mot mjölk ville de få fler att dricka havredryck. Men kritiken får allt mer kritik.
Det är kampanjen ”Spola Mjölken” som fått många att reagera, detta inte minst mjölkproducenter. Konsumentverket har fått in ett flertal anmälningar och bara under vecka v. 37 kom det in tio anmälningar där kampanjen kritiserades från olika håll. I marknadsföringen presenterades att en person kan minska sina utsläpp av växthusgaser genom att ”byta” till havredryck. Visserligen sägs det inte rakt ut att bytet då ska ske från traditionell mjölk men det är tydligt underförstått.
Att göra miljömässiga val är visserligen positivt men Tobias Marksten, från Jordbruksverket, säger till Dagens Nyheter att ”Vi behöver både havre och mjölk för att utnyttja marken på bästa sätt”. Det kan därmed vara ett komplement och det finns”ingen anledning att välja bort något” Tidningen Resumé lät undersökningsbolaget Meltwater granska hur kampanjen tagits emot på social media. Under kampanjveckan var det över 2000 inlägg som handlade om Oatly och två av de vanligaste orden var ”skiten” samt ”kinesiska” (Kinesiska ägare). Även gastronomen Edward Blom uttalade sig kraftigt negativt och ansåg kampanjen vara ”ful”. Ful och oetisk eller miljömedveten och effektiv? Det är oavsett en kampanj som många pratat och skrivit om.